nedeľa 29. septembra 2013

Zemiakové knedlíky plnené údeným mäsom na špenáte

   Neviem, aký vzťah máte ku špenátu, lebo väčšinou je to pomerne dosť zatracovaná zelenina. U nás je to naopak. Včera sa manžel vrátil z trhu s velikánskym saklom čerstvého špenátu. Samozrejme ma to potešilo, ale zároveň mi to urobilo trocha škrt v mojich plánoch varenia. Sobotňajší obed sa už dováral, keď prišiel, takže špenát som musela variť dnes, aby nezvädol.

Čo na to: 


zemiakové knedlíky
500 g zemiakov uvarených v šupke
polohrubá múka cca 11 - 12 PL
detská krupica cca 3 - 4 PL
mlieko cca 5 PL
soľ 1 čL
rastl. maslo 1/2 PL
1 vajíčko


plnka do knedlíkov: 
400 g údeného mäsa
1/2 cibule
2 strúčiky cesnaku
100 g taveného syra (ale môže byť aj tvrdý syr postrúhaný)
trocha pretlačených zemiakov
drvené chilli
mčk
1 vajíčko (surové)

špenát
špenátové listy cca 700 g
olej cca 4 - 5 PL
kúsok masla
3 PL hladkej múky (mierne kopcom)
1 vajco
smotana na varenie cca 1 - 1,5 dl
mlieko podľa potreby
soľ
mleté čierne korenie (mčk)
cesnak podľa chuti (asi 5 strúčkov)

Ako na to:


Cesto na zemiakové knedlíky som robila podobne ako cesto na slivkové gule, kde je uvedený postup. Akurát som teraz pár lyžíc múky nahradila detskou krupicou. Lepšie sa hnietlo a nelepilo to tak. Z cesta vyformujeme valček a z neho odkrajujeme primerané kúsky cesta, ktoré sformujeme do guľky a na doske roztlačíme na placku, resp. kruh. 
Na cesto naložíme plnku a uzavrieme ju do cesta, celkom ako keď robíme ovocné knedlíky. 

 

Potom knedlík položíme spojom do múky na doske a sformujeme ho do úhľadného pravidelného tvaru. 
Kým plníme knedlíky, dáme variť vodu do väčšieho hrnca, prihodíme soľ a do vriacej vody vkladáme knedlíky.

Pridáme aj 1 - 2 PL oleja, aby sme zabránili zlepovaniu knedlíkov počas varenia.
Trocha ich podberieme varechou a občas aj pomiešame. Dbáme, aby voda neustále mierne vrela počas cca 10 minút varenia knedlí. Potom ich povyberáme dierovanou lyžicou, necháme odkvapkať a uložíme ich do misy s kúskom masla. Misou zatrasieme, čím sa knedlíky dostanú do pohybu a pomastia sa samé :-). Poloprikryté necháme stáť na teplom mieste.

Plnka: Mäso pomelieme nahrubo, (ja som ho len krátko mixla, nechcelo sa mi rozťahovať mlynek), pridáme nadrobno pokrájanú cibuľu, prelisovaný cesnak, tavený syr (alebo postrúhaný eidam), pridáme trocha z pretlačených zemiakov (ja som dala asi 2 PL), okoreníme podľa úvahy a nakoniec rozklepneme vajco. Všetko spolu zmiešame....miešame zľava doprava a potom opačným smerom :-))))
Nebolo by na škodu pridať aj trocha čerstvej petržlenovej vňate alebo pažítky. Spamätala som sa trocha neskoro, čo sa týka fotenia



Špenát: špenátové listy zbavíme koreňov a listy nahádžeme do drezu, kde ich vo väčšom množstve vody poriadne preperieme. Potom listy vyberieme, preložíme ich do veľkej misy a špinavú vodu z drezu vypustíme :-) . Drez opláchneme a listy špenátu vrátime späť, kde ich opätovne premyjeme. 


Čisté listy špenátu  vložíme do väčšieho hrnca či kastróla, pridáme vodu  asi do polovice objemu, prikryjeme pokrievkou a dáme variť. Od chvíle, keď začne var, varíme už len dáke 3 - 4 minúty. 
Špenát zlejeme, ale vodu zo špenátu zachytíme do nejakej nádoby.
Scedený špenát posekáme nožom, alebo ho radšej mixneme, aby sme urýchlili celú prípravu.
V rajnici necháme rozohriať olej s maslom, pridáme múku a miešame, pripravíme okrovú zápražku. Potom dáme bokom a rýchle prilejeme časť schladnutej špenátovej vody, pričom stále miešame, aby zápražka nezhrčavela. Vrátime späť na platňu, pridáme mixnutý špenát a varíme, pričom stále kontrolujeme a miešame. Pridáme buď trocha smotany alebo mlieka. Miešame a keď začne vrieť, začína i hustnúť. Do horúceho pridáme rozklepnuté a rozmiešané vajíčko a osolíme a okoreníme. Necháme povariť asi 5minút a ak nám vyhovuje hustota, odstavíme z platne. Ak je špenát veľmi hustý, prilejeme mlieko a zasa trocha povaríme. 
Do odstaveného špenátu pridáme pretlačený cesnak a dochutíme soľou a mčk.

 
 "Vegetovci"  isto neodolajú a asi si šprcnú  trocha tej svojej "drogy".

Knedlíky podávame preliate špenátom


 a poviem vám, je to dokonalé... mňamka ako vyšitá.


2 komentáre:

Unknown povedal(a)...

mnaaaaam...taketo veci zboznujem, musela tobyt velmi velka fajnotka
vybusna

nigina povedal(a)...

Minka, bola to fajnotka :-) Niekedy to urobím aj s kyslou kapustou, to by mohlo tiež pasovať. Vieš kedy mi toto napadlo? :-) Keď som u teba čítala moravských vrabcov :-D, takže inšpirovala si ma ty .-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...