piatok 22. novembra 2013

Hrachový prívarok (v tlakáči)

   Ak ste si sem klikli, tak neočakávajte žiadny úžasný recept či extra gastronómiu :-) . Skôr naopak - jedlo starých materí, klasika, ktorá sa varí asi po celom Slovensku roky rokúce. Ale trocha inovácie sa predsa len  nájde :-)

   Varila som ho dnes prvýkrát. Áno, jasne, podobá sa na hrachovú kašu, ktorú robievam, ale v podstate len tou hlavnou ingredienciou - suchým hrachom. Inšpiráciu som teraz mala od majstra kuchára Romana Paulusa. Pozerala som video, kde tento prívarok varil. Niečo som však zmenila. No, možno to bude pochopiteľné aj pre vás, že pre mňa bolo nepochopiteľné, prečo do tohto prívarku nastrúhal citrónovú kôru a na záver dal ešte aj šťavu. Vtedy ma striaslo... Tak preto som to urobila trocha inak... trocha po jeho a trocha po mojom.

Mne to chutilo, muž toho zhltol za dva taniere :-) a až potom sa opýtal, prečo to vyzerá inak ako obvykle .-)

   Btw. ako by ste preložili do češtiny slovo prívarok? V prekladovom slovníku som to vôbec nenašla a pán Google mi neporadil... Ale zasmiala som sa, lebo vygooglila sa dáka diskusia, kde ľudkovia tiež debatovali o tomto preklade a nevedeli si rady. 


Čo na to:

300 - 350 g suchého poleného hrachu
2 mrkvy
1/4 zeleru
cibuľa menšia
4 strúčiky cesnaku
2 čL hladkej múky
2 PL oleja
bujónkocka (slepačia)
soľ
1 vetvička rozmarínu
mleté čierne korenie

na restovanú cibuľu:
veľká cibuľa
olej 
1/2 čL hladkej múky

Ako na to:

   Hrach preberieme, opláchneme a namočíme do studenej vody. Ak voda vsiakla, doplníme, aby hrach bol stále ponorený. Hrach necháme napučať do druhého dňa.

   Na druhý deň vodu z hrachu zlejeme a premyjeme ho na sitku. Vysypeme ho do tlakáča a pridáme vodu, aby hladina bola cca 5 cm nad hrachom. Nesolíme, nič doň nedávame. Hrniec dáme na sporák neprikrytý, neuzavretý a varíme. Keď hrach začne prudko vrieť, tvorí sa veľké množstvo peny. Táto by nám robila galibu pri varení v tlakáči, takže ju musíme najprv pozbierať. Použijeme na to penovačku, alebo ak nemáme, môžeme penu odoberať menším sitkom. (Popísala som to už pri kuracej polievke v tlakovom hrnci). Tá pena je bláznivá, stále a stále vzniká, takže ju odoberieme viackrát. Sitko si oplachujeme v miske s vodou alebo ak je sporák vedľa drezu, tak pod tečúcou vodou. 
   Akonáhle tvorenie peny ustáva, môžeme uzavrieť tlakáč a varíme minimálne 30 minút. (Ja som to varila asi 25 minút a bolo málo).  Potom hrniec otvoríme, pridáme 1 čL soli a zeleninu  - zeler a mrkvu, znova uzavrieme vrchnák a varíme ešte asi 15 minút. (Inak je mi dosť divné, ako sa Paulusovi uvaril hrach za 30 minút bez tlakáča?)
Po otvorení tlakáča zistíme, ako sa hrach uvaril. Keby bol tvrdý, variť ho ďalej...
(Môj bol aj tak ešte kapánek tvrdkavý, ale fakt len máááálinko, takže som sa už len spoľahla na mixér).

  Uvarený hrach prelejeme buď do mixéra, alebo do nádoby, kde ho ponorňákom mixneme spolu aj s uvarenou zeleninou. Od tejto zeleniny získa výsledná omáčka peknú farbu i sviežu príchuť. 

  Rozmixovaný hrach so zeleninou, aj s vodou, v ktorej sa varil prelejeme do hrnca, v ktorom prívarok dovaríme. Budeme musieť doplniťtrocha vriacej vody z kanvice. Prihodíme bujónkocku a necháme zohrievať, kým urobíme zápražku. Občas hrachovú zmes pomiešame, predsalen je dosť hustá, aby sa nepripálila. 

   Do panvice dáme olej, orestujeme na ňom nadrobno pokrájanú malú cibuľu a keď zosklovatie, pridáme múku. Spolu restujeme pár minút a potom zalejeme studenou vodou, dobre rozmiešame a vlejeme do vriaceho hrachu. Zamiešame a necháme pár minút variť (5 - 7 minút).  
Zatiaľ  ošúpeme cesnak a prelisujeme ho. Do odstaveného hrachu namelieme čierne korenie (alebo kto nemá, tak dá hotové mčk to kúpenské) a vmiešame cesnak. Ak treba, dochutíme aj soľou.

  Ja si neviem predstaviť takúto hrachovú dobrotu s citrónom, ale taktiež si ju neviem predstaviť bez cesnaku alebo podávania bez usmaženej cibule. To by bol hriech :-). 
  Takže velikánsku cibuľu (to je pre 2 osoby) pokrájame buď na kolieska alebo na polmesiačiky a dáme ich smažiť do rozpáleného oleja. Po chvíli, keď sa z cibule už odparila voda, poprášime ju troškou múky a dorestujeme ju podľa želania. Stále, ale stále ju miešame, lebo nechceme vyrobiť uhlík :-) Hotovú dáme na kuchynský papier, aby sa zbavila nadbytočného oleja.

   Prívarok podávame s restovanou cibuľkou a je to mňamina nielen pre vegetariána, ale s údeným mäsom 


alebo nejakou údeninou a chlebom aj pre mäsojedákov. Párky sa hodia možno najviac, ale môže byť aj klobása alebo špekačka. No to už vie každý sám, aké sa mu hodí.

   Ja napr. párky už vôbec nepoznám, okrem týchto viedenských a takých českých pochúťkových od PIKOKu. Väčšina párkov sa mi protiví. Nie že by som bola dáka prieberčivá, ale keď jem párok, tak chcem, aby to bol párok z mäsa a nie čudná neidentifikovateľná grc hmota. Vidí sa mi, že mnohí výrobcovia u nás zabúdajú na to, že by to mal byť mäsový výrobok. 
   No ale toto je problém na celý post, takže radšej to ukončím. No nemohla som si to odpustiť :-), pardon.


Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...