sobota 2. novembra 2013

Kelová polievka

        Kel som nikdy nemala rada. Pamätám si ešte občasné cirkusy doma, keď som ako malá odmietala jesť túto zeleninu. Krik, ani facka mi nepomohli k jej obľúbenosti, ba ani len jej akceptácii. 
Ani neviem, kedy som prestala kel nenávidieť. Muselo to byť asi vtedy, keď ma prestali nútiť, keď som si neuvedomene všimla, že iným chutí, alebo som čítala či počula, aká je to zdravá zelenina. A keby ste videli môjho muža, s akou chuťou papká túto kelovicu, isto by to chytilo aj vás. Možno mi práve on nevedomky pomohol zahodiťstaré zábrany a dnes túto zeleninu považujem za bežnú súčasť jedálnička našej rodiny.
         Kto má problémy so žalúdkom, pečeňou alebo ho trápia črevné problémy, mal by jesť práve kel; ten navyše i priaznivo pôsobí na znižovanie cholesterolu. A ak vezmeme do úvahy i zvyšovanie celkovej imunity a hojenie ekzémov a iných kožných problémov, čo sa tiež kelu pričíta, je tu mnoho dôvodov, prečo sa tejto zelenine nevyhýbať.

Čo na to:

1/2 hlávky kelu
2 - 3 zemiaky
2 väčšie mrkvy
1 petržlen (ak nedáme, tiež dobre)
1/2 cibule
4 -5 strúčikov cesnaku (podľa veľkosti a úvahy a obľúbenosti)
2 PL oleja
2 PL hladkej múky
soľ
čierne korenie mleté

Na prilepšenie: (nemusí byť)
klobása alebo párky
1/2 cibule
350 g bravčového pliecka
mletá červená paprika
soľ
1/2 chilli papričky
1 - 2 PL oleja
1 čL múky

Ako na to:

Zeleninu poumývame pod tečúcou vodou a necháme na sitku odkvapkať. Postupne pokrájame mrkvu a petržlen na kolieska, zemiaky na kocky a kel na plátky, ktoré ešte prekrojíme, aby neboli z neho dlhé fúzy.


Všetku zeleninu dáme do hrnca, pridáme vodu, aby zelenina bola akurát zaliata. Necháme ju variť domäkka, osolíme ju až ku koncu. Kto chce, resp. je zvyknutý, môže pridať bujónkocku. 

Kto chce polievku vylepšiť mäskom, tak z pliecka a ingrediencií uvedených vyššie pripraví v tlakáči perkelt.
Na rozohriaty olej hodíme pokrájanú cibuľu, po chvíli pridáme mäso pokrájané na menšie kocky, papriku, soľ, chilli a chvíľu restujeme.


Potom podlejeme vodou a mäso udusíme domäkka. V šálke rozmiešame trochu múky a trocha studenej vody a vlejeme do vriaceho perkeltu.


Povaríme.

Keď je zelenina už polomäkká, pripravíme zápražku na zahustenie polievky. Na rozohriaty olej dáme múku a restujeme ju pomaličky do okrovej farby, potom pridáme cibuľu pokrájanú nadrobno a restujeme spolu. Ak treba ešte tuk, pridáme troška masla. Asi po minúte spoločného restovania zalejeme zápražku studenou vodou a vlejeme ju do vriacej zeleniny.


Polievku necháme povariť, počas toho dochutíme mletým korením a v podstate by sme mohli mať hotové.


Kto chce polievku s mäsom, v tejto fáze dokončovania môže pridať pokrájanú klobásu a nechá ju v polievke variť so zápražkou. 




Kto chce a urobil perkelt (ja dávam vtedy, keď som ho varila deň predtým :-) pridá ho do polievky  spolu so šťavou,

necháme všetko spolu chvíľku povariť a odstavíme.
Nakoniec do polievky prelisujeme cesnak.


1 komentár:

Unknown povedal(a)...

kelovku zboznujem a veru si aj uvarim, ked vidim tu tvoju, neviem odolat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...