sobota 28. marca 2015

Radostné žemle

      Mám naodkladaných strašne veľa receptov na rôzne pečivové pochúťky, ale recept na Dubčekove rožky nie a nie nájsť. Už ma to prestáva baviť stále piecť iba rožky a skúšať, skúšať, či sa náhodou nepodaria? Musí byť nejaká zvláštna finta pri ich postupe... No a tak som pre zmenu schválne urobila žemle. Recept je staršieho dáta, zo zahraničného časopisu a mali to byť "ružové žemle", ale mne sa do ružova neupiekli. Skôr mi pripadajú zlaté... no ale "rosig" nemusí byť len ružový ale aj radostný... :-). No a ja som mala z nich radosť, cestíčko bolo perfiš, poslúchalo a bolo krásne. Tak som ten názov preložila ako radostné žemle. Aj tak mi furt vŕta v hlave, ako v tom časáku mohli mať takú naružovelú farbu, keď v recepte bola len tá biela múka... z takej nebýva pečivko ružovkasté. A ja, aj keď som opatrne urobila zmenu s trochou celozrnnej, ich mám takéto zlaté...  
     Veľmi sa nám páčili a chutili. Preto ponúkam i ostatným :-)    

Čo na to:

200 g  OD - staré cesto (paté fermenteé, old dough)
300 ml voda
400 g  hladká múka výberová
100 g  celozrnná hladká múka pšeničná
štipka  kyselina L-askorbová (100 mg celaskon)
  15 g  čerstvé droždie
 1 ČL  cukor
 2 PL  zemiaková kaša alebo zemiak. vločky sušené
 2 ČL  olej repkový (alebo iný s neutrálnou chuťou)
 2 ČL  soľ

Ako na to:

Do nádobky DP dáme vodu a odváženú múku spolu s podrveným celaskonom, spustíme program na prípravu cesta a necháme zamiešať. Po 4 - 5 min. vypneme program a necháme pauzovať 20 minút.

Potom pridáme do nádobky rozmrvené droždie, cukor, zemiakové vločky a opäť zamiešame na rovnakom programe...cca 5 - 10 min. 

Po vmiesenení droždia pridáme preferment, čiže OD a tiež ho necháme vmiesiť. 

Konečne a už naposledy pridáme zvyšné ingrediencie - soľ a olej. No a už bude o chvíľu pokoj.... :-) 
Akonáhle sa skončí fáza miesenia, ukončíme program a cesto prehodíme do vyolejovanej misy. Zakryjeme vrchnákom a misu s cestom vložíme do chladničky alebo ak je vonku chladno, môžeme ju dať na balkón, kde bude kysnúť v chlade. Asi po 3 - 4 hodinách kysnutia v chlade cesto v mise poprekladáme a necháme kysnúť ďalšie tri hodiny (aspoň). 

Cesto vyklopíme na pomúčenú plochu a preložíme ho z krajov do stredu. Sformujeme do bochníka a necháme chvíľu odpočívať.  
Po odpočinku cesto rozparcelujeme na 10 rovnakých kúskov (á 100 - 110 g). Každý jeden kúsok v rukách sformujeme do bochníčkov a prepracúvame ho - otáčame v dlaniach, pričom sťahujeme cesto zvrchu dospodu, čím sa povrch cesta napína, vyhladzuje. Sformované bochníčky necháme opäť odpočívať prikryté utierkou. 

Rúru nastavíme na 220°C.  Pripravíme si dva rovnaké hlboké plechy, jeden z nich vystelieme PNP. 
Bochníčky uložíme na jeden plech čo najviac od seba a prikryjeme druhým plechom otočeným opačne, 
aby mali žemle čo najväčší priestor na rast. Túto zostavu :-) položíme na sporák, aby sa mohli vyhrievať :-).
Po dosiahnutí pracovnej teploty celú zostavu vložíme do rúry a horný plech, resp. jeho dno postriekame vodou z PET fľaše. Pečieme 25 minút, posledných 5 minút zložíme horný plech a dopečieme ich "doružovkasta":-)  Ja som ich piekla ešte o 5 min dlhšie, pridala som aj ventilátor, ale ružovkasto neprišlo. Ale farbu mali aj tak krásnu, zlatistú :-) .



Po vybratí z rúry ich naukladáme na mriežku a jemne ich postriekame zo všetkých strán, aby neboli tvrdé.


Na nosy si dáme štipce aspoň na chvíľu :-) aby sme sa ovládli a nepopálili si ústa :-) 

Po aspoň 10 minútovom vychladnutí si už teda môžeme dopriať s masielkom alebo s čím len chcete :-)


Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...