sobota 14. marca 2015

Chlieb zo Ždánskeho lesa (recept od Ivy)

     Recept na tento chlieb mám z Ivkinho blogu, a už som ho chcela dávnejšie skúsiť. Len mi do toho akosi prišiel ten neúspech s UFOm a už som sa začala báť žitnej múky a ... tralala, urobila som si s tým pokazeným chlebom opravák a keď sa vydaril, oslobodila som sa od UFA, už sa mi o ňom nesníva a už sa ani tej žitnej nebojím :-) ...teda ražnej :-). Alebo možno len trocha :-)
     Tak sa teda pozrime, aký je chlebík zo Ždánskeho lesa :-)

 Čo na to: 

na rozkvas:
  30 g kvásku z chladničky
130 g ražnej chlebovej múky
  20 g celozrnnej pšeničnej múky
150 g vody

ďalej:
230 g vody
150 g pšeničnej celozrnnej múky
100 g pšeničnej chlebovej (u nás len tá T650)
100 g hladkej  múky výberovej
2 KL soli
1 PL trstinového cukru (to v recepte nebolo, dala som na vlastnú zodpovednosť)
2 PL olivového oleja (ani toto v recepte nebolo - na vlastnú zodpovednosť)
drvený kmín

Ako na to:

Necháme rozkvasiť obidve múky s vodou a kváskom asi 8 - 12 hodín. 
Do nádobky DP nalejeme vodu, rozkvas a ostatné suroviny. Ja do každého kváskového chleba pridávam trocha cukru (alebo med) kvôli kompenzácii kyslastej chuti kvásku. Aj olej nebýva v chlebových receptoch, ale dosť šikovno zjemňuje striedku, takže ho nikdy nevynechávam. 
Suroviny necháme miesiť na programe "cesto" a v polovici programu DP vypneme, cesto preškrabeme do vyolejovanej misy, v ktorej cesto poprekladáme. Zakryjeme ho a necháme ho vykysnúť na dvojnásobný objem. 
Vyklopíme ho na pomúčenú dosku, jemne posypeme múkou (cesto je trocha redšie a lepkavé) a poprekladáme ho pomocou stierky z rohov do stredu. Len prekladáme, nehnetieme. Sformujeme ho do bochníčka, pomúčime a vložíme ho do pomúčenej ošatky. 
Ja som ho chcela mať okrúhly, no okrúhlu ošatku nemám, takže som ho vložila do košíka na pečivo. Ale teda vidím, že nič nie je lepšie ako pedigová ošatka. No nič to. Košíkov na servírovanie pečiva a chleba mám teda dosť, ale na použitie miesto ošatky sa hodí len jediný. Ostatné majú buď veľké otvory v stenách, alebo veľký priemer košíka. Nabudúce skúsim v miske.... 
Bochník aj s ošatkou vložíme do väčšieho mikroténového sakla a dáme kysnúť na pokojné miesto. Kontrolujeme občas, aby sme naň nezabudli, lebo môže prekysnúť. 
Upečieme  ho vo vyhriatej rúre s 10 minútovým zaparením pri 250°C, potom už teplotu znížime na 200°C a pečieme 35 minút. Komu rúra  zvrchu viac páli, tak ako mne, zvrchu treba chlieb prikryť... Nie až ku koncu, ale hneď po odstránení pekáča s vodou, ktorým sme zaparovali rúru.  Ku koncu ho pečieme voľne bez prikrytia a dopečieme do želanej farby.
Dáme ho vychladnúť a postriekame ho vodou.


Chlieb je veľmi chutný s pružnou striedkou a jemnou kôrkou.



No a googlila som a toto je Ždánický les - južná Morava. Parádny les, parádny chlieb, bezva Recept, Iva :-)


Tak som si ho zopakovala znova, a to včera 9.4.  Mala som práve novú okrúhlu ošatku, takže som mala inšpiráciu aj v nej :-) Tentokrát pekne vyskočil do výšky a striedka bola opäť vynikajúca... veď Ivin recept :-)




Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...