štvrtok 19. marca 2015

Šišky podľa Jankinej mamy

     Šišky miluje môj muž a jedol by ich najradšej aspoň raz týždenne alebo aspoň obtýždeň. Pretože ja ich nerobievam príliš často, on si ich kľudne kupuje v hypermarkete. Ale boli fašiangy, tak som teda urobila...
Recept je super, šišky boli de luxe, niektoráé som plnila nutellou a tiež džemom a niektoré som robila bez plnky. To keby náhodou chcel niekto iný džem, ako čučoriedkový, ktorým som plnila.
     Tieto šišky sú dosť jednoduché, ale nie je od veci mať k nim dáku malú šikovnú pomocníčku 😍.
A keď sa v recepte vynechá cukor a pridá sa soľ, môžeme z cesta pripraviť skvelé langoše, ktoré nemajú chybu.




Čo na to:

1kg hladkej muky špeciál
4 stredne veľké zemiaky uvarené v šupke
2 žĺtky
sneh z 2 bielkov
4 PL oleja
4PL cukru
1 droždie
0,5l  mlieka
trocha soli

na vyprážanie: 
olej repkový
bravčová masť

na podávanie:
džem podľa obľuby
a /alebo/  nutella

Ako na to:

Uvarené zemiaky postrúhame najemno. Zo všetkých surovín (okrem snehu ) vypracujeme hladké vláčne cesto. Z bielkov vyšľaháme tuhý sneh a šetrne ho vareškou vmiešame do cesta. Necháme vykysnúť na teplom mieste.
Cesto vyklopíme na pomúčenú dosku a rozvaľkáme ho na hrúbku cca 1,5 - 2 cm a vykrajujeme kolieska väčšieho priemeru.
Poniektoré kolieska som plnila nutellou a iné čučoriedkovým džemom. Zopár som nechala neplnených.




Plnené či neplnené - necháme ich na doske odpočívať prikryté utierkou.



Vo vyššej panvici alebo kastróle (ideálne vo friťáku) rozohrejeme olej a bravčovú masť. Na vyprážanie je vhodnejšia bravčová masť, lebo je tepelne odolnejšia ako oleje. 
      Obsahuje síce veľa nasýtených mastných kyselín, ale keď sa už rozhodnem vyprážať, tak radšej na kvalitnej masti.  Pre kľud duše k masti pridávam olej repkový alebo olivový, ktoré sú odolné do cca 210°C a obsahujú väčšie množstvo mononenasýtenej kyseliny olejovej oproti iným olejom. 
      Samozrejme sa snažíme tuk neprepaľovať a držať teplotu v prijateľnom rozmedzí teplôt. 
V prípade týchto šišiek to nie je veľký problém, lebo sa robia veľmi rýchlo. Výhodou je tiež robiť ich vo friťáku, kde je presne nastavená teplota. 
Do rozohriateho tuku vkladáme kolieska, ktoré medzičasom narástli. Od panvice sa nevzďaľujeme, lebo šišky treba v tuku postrčiť a otočiť a čím skôr povyberať. Robia sa naozaj dosť krátko.


Kladieme ich na misku vystlanú kuchynským papierom kvôli odsatiu tuku.


  
Vysmažené šišky pocukrujeme


Tieto šišky sú chuťovo vynikajúce, to musím uznať. Ale aj keď ich príprava mi nepríde náročná,myslím, že robiť ich raz ročne celkom stačí.

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...