piatok 13. marca 2015

Kváskovec špaldovo-pšenično-(trocha)ražný

     S kváskom som asi týždeň nepiekla. Jednak nebola ani vôľa ani čas a dosť chlebov som zamrazila krátko po upečení, takže piecť nebolo potrebné. No a keď som kvások vybrala z chladničky, vyzeral akosi smutno, skrúšene... Tak som sa veru preľakla. No voňal pekne, i keď nevyzeral veselo, bublinkato ani keď som doň hrabla lyžičkou. Myslela som, že môjmu Žánovi niečo uškodilo. 
Prvé, čo mi napadlo, skúsiť ho nakŕmiť a potom sa ukáže... No a stalo sa, aj sa ukázalo. Ráno ma čakal na stole v kuchyni Žán Valžán v plnej sile, rozbublaný smiechom, aby ma okamžite potešil. Takže miláčik sa už cítil lepšie. Zasa som ho nakŕmila, aby zosilnel. 
Môj druhý kvások Láďa (lebo  je špALĎÁk ) bol plný pohodičky a spokojný. Je mi na potechu :-) Tak sa tíško prihovoril, že by sa chcel pochlapiť a urobiť dáky bochník. Treba mu dať šancu... 
Tak som ho pekne rozkvasila s ďalšou špaldou a šupla som mu aj trocha ražnej, tak potajomky. No a po rozkvasení vyzeral rozprávkovo...áno, ako keď Werich s Burianom kvasili lievance :-). 


Čo na to:

na rozkvas:
  50 g  žitného kvásku
150 g  vody
120 g  celozrnnej špaldovej múky
  30 g  celozrnnej ražnej múky

ďalej:
210 g  vody + 1 PL srvátky v prášku
100 g  celozrnnej špaldovej múky
270 g  pšeničnej T650 múky
1  PL  soli
2  PL  olivového oleja
1  PL  trstinového cukru
 1 KL rasce
 1 KL ľanových semiačok
 2 PL  slnečnicových semiačok
trocha vody zo sprejovej PET fľaše

Ako na to:

Do nádobky DP nalejeme odmeranú vodu rozšľahanú so srvátkovým práškom. Pridáme všetku špaldovú a skoro celú múku T650. Z tej si necháme 2 - 2,5 PL bokom. Spustíme program na miesenie cesta, ktorý necháme bežať cca 10 minút. Počas toho pekárni trocha pomôžeme, stierame zo stien a z kútov na dne nádobky ku tvoriacemu sa cestu. Potom DP vypneme a necháme 20 minút v kľude.
Po ich uplynutí pridáme do nádobky kvások a cukor (cukor tam nemusí ísť, ale ja ho tam dávam kvôli mužovi, lebo trocha zjemňuje chuť kvásku). Necháme chvíľu pomiešať (asi 5 min.) Pridáme zmes semiačok, soli a oleja a necháme miesiť. Pridaním oleja sa viditeľne zmení konzistencia cesta. Ja ho pridávam, lebo chlieb s ním je vláčnejší, ale väčšina kváskových chlebov olej v receptoch nemáva. 
Po chvíli pozrieme, aká je konzistencia, zrejme bude treba troška tekutiny, ale celkom postačí, ak guľu cesta postriekame z PET fľaše, ktorou postrekujeme aj upečený chlieb. Len dáme pozor, aby voda bola čerstvá.
Program necháme bežať asi do polovice, napr. 30 min pred jeho koncom, vypneme mašinu my. 
Vymastíme misu olejom a do nej prehrabeme cesto z nádoby. Potom ho v mise prekladáme od krajov do stredu. Misu uzavrieme alebo prikryjeme fóliou a necháme v kľude zrieť. 
Keď sa cesto zväčší cca 2x, vyklopíme ho na mierne pomúčenú podložku. Znova ho poprekladáme a hneď aj sformujeme do bochníka. 
Ošatku vysypeme múkou a škrobom, bochníček tiež potrieme škrobom a vložíme ho do ošatky jazvami nahor. Vrch poprášime múkou a celú ošatku vložíme do veľkého sakla a dáme na kľudné miesto kysnúť. 
Bochníček občas kontrolujeme, aby neprekysol. Skúšame prstom, ako sa vzniknutá priehlbina vyplňuje. 
V dostatočnom predstihu vykúrime rúru na 250°C spolu s dlaždicou/ kameňom/plechom/ a pekáčom na vodu umiestnenom na dolnej stene rúry. 
V kanvici si pripravíme vriacu vodu, k rúre ešte  rukavicu :-) 
Bochník opatrne vyklopíme z ošatky na PNP položený na pevnej podložke, ometieme ho z nadbytočnej múky, rýchlo urobíme zárezy (alebo sa bez nich aj zaobídeme ) a bochník šikovno presunieme na rozžeravený kameň v rúre. Ihneď potom vlejeme z kanvice vodu do spodného pekáča, rúru zatvoríme a nastavíme kuchynské minútky na 10 min. počas ktorých sa chlieb pečie pri 250tke.
Potom vyberieme pekáč s vodou, vyluftujeme paru a znížime teplotu na 200 °C, nastavíme minútky na 15 min. Podľa toho, ako komu pečie rúra, buď prikryjeme vrch bochníka alebo nie. Ja musím, lebo by som chlieb nemala gaštanový ale čierny. 
Po uplynutí tohto času zas trocha znížime teplotu a odstránime pokrývku bochníka. Pečieme 180°C/ 20 minút. 
Na konci tohto času overíme poklopom na spodok bochníka, či je ok... Ak teda je počuť dutý zvuk, chlieb položíme na mriežku a postriekame ho zo všetkých strán. 

 
Necháme ho poriadne vychladnúť, až potom odkrojíme


  a degustujeme.


No a zbadala som, že som neuviedla svoju inšpiráciu.Trocha som pozmenila ingrediencie v recepte na Denní chléb od Ivy Trhoňovej na jej blogu Pekárnománie. Bol veľmi chutný, piekla som ho viackrát (prvý raz sa mi nepodaril, ale ostatné razy bol vždy eňo-ňuňo!) Pozmeňovanie mi je vlastné a navyše nám chutí špalda, tak som teda vyskúšala.
     Už by som si chcela povedať, že nie som odkázaná na nakupovanie nekvalitných peko-výrobkov v obchodoch, a že som sa naučila kváskovo piecť. Ale kváskové pečenie je stále ešte pre mňa dobrodružstvom :-) a nedala by som sa veru nahovoriť, aby som niekomu na objednávku upiekla. Isto by to dopadlo úplne opačne ako predstava. Ale to dobrodružné pečenie je  také lákavé a také zaujímavé a keď sa čosi podarí, tak  radosť, nééé ? :-)

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...