utorok 5. augusta 2014

Cibuľové bagety ( s OD - old dough )

     V sobotu som si zarobila staré cesto, naložila som ho do krabice a dala do chladničky. Neviem, koľko presne času prešlo odvtedy, ale najviac tak 3 hodky... prišiel manžel a vyzvedal, čo za čudo je v chladničke na hornej polici? Tak som mu povedala, že staré cesto,ktoré som zarábala. No a vraj už vytlačilo kryt krabice. Tak som hneď išla naň pozrieť. A milé cesto nielen že vytlačilo kryt krabice, ale už sa temer začalo prechádzať po polici, vyliezalo z krabice von :- ) Tak som rozdelila do dvoch krabíc, aby malo viac miesta. 
     Dnes je cesto už krásne zrelé :-) a bude ešte pár dní. Dala som mu teda šancu účinkovať.  Pripravila som z neho cibuľové bagety. Recept som si sama nejako vymyslela a čakala som, čo z toho bude? 

Čo na to:

200 g starého cesta ( OD)
2 PL ražného kvásku
60 ml bieleho jogurtu
200 ml teplej vody
100 mg celaskonu (vitamín C)
120 g celozrnnej pšeničnej múky
120 g chlebovej múky T650
100 g hladkej výberovej múky
2 čL soli
1 čL kryšt.cukru
13 g droždia
3 PL obilných klíčkov
1 veľká cibuľa
4 čL husacej masti (olej)

Ako na to:

Do panvcie dáme masť alebo olej a na pásiky pokrájanú cibuľu. Smažíme ju pomaličky do zlatista, kto má rád, tak i dohneda (ale vraj spôsobuje pálenie záhy).

Staré cesto vyberieme z chladničky a odvážime potrebné množstvo, aby sme zvyšok hneď mohli vrátiť naspäť.

Pred vložením do nádobky DP staré cesto postriháme kuchynskými nožnicami (alebo ho pokrájame),


do nádobky pridáme aj ražný kvások (ak máme).


Ďalej naložíme odmeraný biely jogurt a spojíme ho s teplou vodou, čím sa ohreje. Vlejeme na staré cesto s kváskom.
Odvážime všetky múky, preosejeme ich do jednej misy a pridáme k nim soľ a rozdrvený celaskon.  Celaskon nie je povinný, ale zlepšuje podmienky bielkovinovým molekulám, ktoré vytvárajú lepok a ten potrebujeme, aby vzniklo nadýchané cesto. Pekári ho bežne pridávajú a nie je to nič zlého chemického či škodlivého. Je to vitamín C a súčasne funguje aj ako antioxidant.
Múky s pridanými ingredienciami premiešame a vsypeme do DP.
Na múku rozmrvíme droždie, zasypeme lyžičkou cukru a nádobku vložíme do mašiny, spustíme program CESTO . Na začiatku miesenia kontrolujeme konzistenciu cesta a pridáme obilné klíčky, ak je treba, pridáme za lyžicu vody ( ja som nemusela), ba pridala som ešte asi plnú lyžiu celozrnnej múky.
Nakoniec pridáme usmaženú cibuľu aj s masťou.


Program necháme dobehnúť do konca.

Vykysnuté cesto vyklopíme na mierne pomúčenú dosku, taktiež mierne posypeme zvrchu a rukami cesto len trocha natiahneme do tvaru obdĺžnika. Neprepracúvame ho vôbec, skôr s ním narábame ako s bábom :-) jemne. 
Natiahnuté cesto prekrojíme po dĺžke a z pásov, ktoré vznikli rýchlo sformujeme bagety - opäť nijako extra ich nevalcujeme. Pás cesta len preložíme cez stred na seba, aby vznikla bageta. Švrzdu  či svár, alebo ako sa to volá, prstami rýchlo uzavrieme a otočíme tak, aby spoj bol na doske. Bagetu hneď  uložíme do bagetovej formy alebo na plech s PNP. 
Keď takto pripravíme aj ostatné bagety, vložíme plech do rúry, ktorú zapneme na min. teplotu a do spodnej časti rúry vložíme starý pekáč s horúcou vodou. V tomto teplom a vlhkom prostredí im na kysnutie 10 minút postačí. Potom ich vyberieme von, prikryjeme  zhora tak, aby sa na ne nič neprilepilo a vykúrime rúru na 200 °C. 

Bagety opäť vložíme do rúry, pekáč s vodou tam máme, takže ich necháme piecť 15 minút. Potom teplotu znížime na 160°C a dopečieme ešte cca 5 minút. 

Hotové bagety necháme vychladnúť zo všetkých strán na mriežke.


 Bagety sú fantastické, musím povedať, že majú skvelú nadýchanú striedku, sú ako obláčik, zvrchu sú zas chrumkavučké, parádne voňajú po smaženej cibuli a chuť je výborná.
Veru už si nepamätám, kedy sme naposledy kúpili dáke pečivo alebo chlieb v obchode. Celkom rýchlo sme si zvykli na lepšie :-)


Celkom som ich zabudla pred pečením potrieť, ale vôbec im to nevadilo. Asi pre to parné kysnutie.

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...