pondelok 11. augusta 2014

Kaiserky

      Veľmi rada robím s kysnutým cestom, asi som sa v detstve málo hrávala na piesku s formičkami a kýblikmi a lopatečkami :-))) a teraz si to vynahradzujem. Ešteže takéto blbnutie je aj trocha užitočné :-).
Nikde neviem zohnať raznice na kaiserky, objednávať som to nechcela, veď poštovné stojí viac ako samotné raznice :-) . Manžel sa chcel blysnúť a pokúsil sa urobiť mi radosť - vlastnoručne mi raznicu urobil. 
No panečku! Som čumela :-) a tak som ju hneď aj išla vyskúšať.


Čo na to:

160 g starého cesta ( štartér - OD )
100 g hladkej múky špeciál
100 g polohrubá múka výberová
100 g celozrnná múka špaldová
100 g chlebová múka T650
  30 g ražná múka chlebová
  70 g múka pšeničná semolina
  15 g droždia
330 g tekutiny (mlieko : biely jogurt : voda = 1:1:1)
    1    vajíčko
    1    celaskon
 2 PL  masla
 2 KL ražného kvásku
 1 PL  kryštálového cukru
 2 KL soli
 
na posypanie:
ľubovolné semienka
soľ

Ako na to:

Staré cesto odvážime, nastriháme ho do nádobky DP, pridáme kvások (ak nemáme kvások, nedáme). Prilejeme odmeranú tekutinu s rozdrveným celaskonom.
Jednotlivé múky odvážime a preosejeme, spojíme ich v jednej mise a pridáme soľ. Rukou premiešame a vsypeme do nádobky.
Hore na múku rozdrobíme kvasnice a posypeme ich kryštál. cukrom.
Nádobku vložíme do DP a spustíme program CESTO. Po chvíli kontrolujeme konzistenciu miešaniny a pridáme roztopené maslo spolu so žĺtkom.
Necháme vymiesiť a vykysnúť v DP.

Vykysnuté cesto dáme na pomúčenú dosku, trocha zvrchu posypeme, sformujeme do bochníka a necháme stáť pár minút.


Potom cesto rozkrojíme na dve časti a tie rozkrájame na približne rovnaké kúsky. Mne vyšlo 13 kúskov, každý cca 80 g (vážila som ich) a jeden taký menší podšmrdok :-) .  Sformujeme ich do bochníčkova a necháme opäť chvíľu stáť prikryté.

Po krátkom oddychu formujeme. Bochníčky rozšúľame na doske na doske na dĺžku cca 35 - 40 cm , na doske preložíme a urobíme z neho slučku

a voľné konce zastrčíme podľa obrázku - jeden nahor a druhý nadol. Kladieme na plech s PNP


Takže zopár som ich urobila týmto spôsobom a na ďalšej časti bochníčkov som vyskúšala raznicu


Išlo to krásne, ľahučko a rýchlo... tešila som sa...


fakt ako na pieskovisku .-))) Ale tešila som sa len do chvíle, kým som ich nevidela nakysnuté.... väčšina sa roztvorila a musela som ich naprávať .-(   Zrejme by bolo treba ich klásť na plech naopak. 
Ale asi sa vrátim ku klasike formovania zo šúľca. Alebo treba tomuto vychytať blchy, po pár skúsenostiach s raznicovaním . 

Kaiserky necháme na plechu podrásť v rúre, do ktorej sme vložili starý pekáčik s horúcou vodou.  Takto krásne nabehnú. Potom ich vyberieme von, rúru nastavíme na 180°C a kým sa vyhrieva, kaiserky potrieme zvyšným bielkom, ktorý sme rozmiešali s lyžicou vody alebo mlieka. Taktiež ich posypeme semienkami a soľou. 
Plechy môžeme dať naraz do rúry  a pečieme s ventilátorom cca 20 - 23 min dozlatista. Ak treba, uprostred pečenia môžeme zmeniť poschodia plechov. 

 Upečené kaiserky poukladáme na rošt vychladnúť, aby okolo nich prúdil vzduch. Postriekame ich vodou.



Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...