piatok 8. augusta 2014

Cibuľový chlieb ( pečenie so starým cestom - OD )

     Pred pár dňami som piekla cibuľové bagety a veľmi nám chutili. Takže veľmi rýchlo "padli za vlasť". Bola to taká momentálne inšpirácia, výmysel, ktorý som zrealizovala dopadol veľmi fajn. No a dnes som potrebovala upiecť chlieb, tak mi napadlo urobiť ho v štýle tých dobrých bagiet. 
Nie je to presne to isté, ale je to podobná verzia :-) ... trocha viac cibule, trocha viac osmaženej , trocha zmeny v pomere múk a trocha ražnej múky naviac.

  Čo na to:

270  g  starého cesta
   2 PL  ražného kvásku (zberného, neaktívneho...ale nemusí byť)
150  g  celozrnnej pšeničnej múky
270  g  chlebovej múky T650
  40  g  ražnej chlebovej múky

100  g  bieleho jogurtu
250  g  vody
2,5 KL soli
   1 tbl. celaskonu
   2 PL  obilných klíčkov
   2 PL  otrúb
   1 KL mletej rasce
   1 KL majoránky
   2 KL ľanových semienok
        2  cibule (1 červená, 1 biela)
   1 PL hnedého cukru - trstiňák
   2 PL  masti
15 - 16 g čerstvého droždia

Ako na to:

Cibule pokrájame na polmesiačiky a dáme restovať do panvice s masťou alebo olejom. Orestujeme dozlatista a cibuľu posypeme cukrom. Miešame a necháme cibuľu skaramlizovať. Necháme vychladnúť.
Staré cesto odvážime a postriháme na kúsky priamo do nádobky DP, taktiež pridáme kopcovité lyžice ražného kvásku. 
Teplú vodu zmiešame s jogurtom a vylejeme na staré cesto s kváskom. 
Múky postupne preosejeme a spojíme v jednej mise, osolíme a pridáme rozdrvený celaskon, premiešame a vsypeme do nádobky. Na múku dáme rozmrvené droždie a sypneme troška cukru.
Nádobku vložíme do DP a spustíme program CESTO. 
Pripravíme si zmes otrúb, klíčkov, pridáme semienka, rascu a majoránku a všetko naraz pridáme do miesenia. Ja som počas miesenia pridávala ešte asi 2 PL múky (T650). 
Chvíľu  pred ukončením miesenia pridáme cibuľu spolu s masťou z panvice. Necháme dobehnúť program, cesto narastie až po dvierka DP, takže pred koncom sledovať, aby sa cesto neprilepilo :-) 

Vykysnuté cesto preklopíme z nádobky na pomúčenú dosku, zvrchu trocha pomúčime a pomocou karty alebo radšej dvoch cesto jemne poprekladáme. Nemágame ho moc, len ho preložíme, aby sa dal vytvarovať bochník, lebo cesto nie je nejako pevné. Práveže je trocha redšie, a preto ho treba poprekladať. 
Nádobu, jenskú misu, vyložíme PNP , ktorý trocha posypeme celozrnnou múkou a sformované poprekladané cesto vložíme do nej. Môžeme ho ešte tvarovo upraviť podľa svojich predstáv, prípadne urobiť zárezy, na čo som ja zabudla v rýchlosti, lebo som okrem chleba piekla aj koláče. 

Nádobu s bochníkom vložíme do sakla a necháme dokysnúť na dvojnásobok (asi 20 - 30 min). Pred koncom tohto dokysnutia rozkúrime trúbu na 220 - 230 °C, na spodok rúry dáme pekáč s horúcou vodou a vložíme nádobu s bochníkom. 
Necháme 15 minút pri danej teplote, potom znížime na 200°C a zakryjeme zvrchu alobalom, pečieme znova 15 minút. To už bude bochník pred dokončením. Snímeme alobal a podľa farby kôrky, ktorú má sa orientujeme , či teplotu znížiť... pečieme ďalších 15 minút (odkrytý). Celková dĺžka pečenia je pri uvedenom postupe pečenia u mňa 15 minút. Niekedy na konci prepínam na horkovzdušné pečenie, ak chcem mať chlieb tmavší. Ale každý pečie podľa toho, akú trúbu má :-D :-D a ako si ju pozná. 

Upečený chlieb musí vydávať dutý zvuk, ak naň poklopeme prstom. Necháme ho vychladnúť na podložke, kde sa môže teplo uvoľňovať do všetkých smerov, krájame až úplne studený.
Ja som ho dnes trocha zdeformovala tým, že som ho pri chladnutí položila na bagetový plech, lebo som mala obsadené všetky mriežky koláčmi, ktoré som tiež dnes robila. No a vlnkový bagetový plech sa vryl do nežnej teplej chlebovej kôrky a na jednom mieste urobil v nej priehlbinu (je vidno na hlavnom obrázku), ale neublížilo mu to inak.

Prvý zárez - pätka :-) a vôňa cibule



Spodok chlebíka

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...