piatok 15. augusta 2014

Cisárske žemle

     Tento recept na "Cisárkske  žemle", vlastne kaiserky,  som už dávnejšie našla na jednom maďarskom blogu. Prekladala som ho pomocou translatora na Googli, a preto som sa bála, že možno to nebude celkom správne. Mnohokrát ten prekladač prekladá ako taký Tatár. A len keď aspoň trocha ovládate jazyk, môžete si čosi domyslieť. Ale ja po maďarsky viem len jónapod a jóregelt a jóeštét :-D

      Recept som si aj tak odložila... pripadalo mi to však dáke zložité a bála som sa toho. Nakoniec som ho dnes vyskúšala i keď len z polovičného množstva. A musím chváliť, recept je fajný, pani Mohakonyha.

    Je to opäť recept s využitím štartéra - OD, so starým cestom, ktoré  majú asi maďarské kulinárky pekárky dosť v obľube. To som si teda všimla. Čo blog s nejakým pekárskym pečením , to staré cesto v receptoch. Ale ani sa im nečudujem, lebo aj ja som si ho obľúbila a rada s ním robím.


Čo na to:

*150 g  štartéra - staré cesto (OD - old dough)
150 ml  vody
150   g  múka T650
  11   g  čerstvého droždia
    1 čL  kryšt. cukru*

ďalej:
   60 g kyslej smotany
   60 - 70 ml vody
  2 čL    soli
1 tbl.   celaskonu
3 PL   oleja
2 PL   zemiakových vločiek
300 g  múky T650

okrem toho:
1 vajíčko
semienka

Ako na to:

Všetky suroviny v prvom odseku uvedené medzi hviezdičkami vložíme do nádoby DP. Poradie surovín ako obvykle... staré cesto postriháme na menšie kúsky, pridáme vodu, múku, rozdrobíme droždie a naň cukor. 
Necháme miesiť 30 minút v DP a ďalej necháme stáť 45 minút. 
Cesto, ktoré takto pekáreň miesi, je pomerne riedke.

Po 45 minútovom kysnutí je cesto, resp. predcesto omládek, úplne spenené. 
Pridáme k nemu ostatné suroviny uvedené v druhom odseku - zmiešame smotanu s vodou (60 : 60 najprv, ak by bolo treba, neskôr pridať... 1 PL vody je cca 9 - 10 ml)  vsypeme k tomu rozdrvený celaskon a pridáme k cestu. Potom odvážime a preosejeme múku, osolíme ju, pridáme zemiakové vločky (inst.kaša v prášku) zamiešame a vsypeme do nádobky. Ja som pridala na svoju zodpovednosť ešte 2 kopcovité PL otrúb, lebo ma trápilo svedomie, že idem piecť biele pečivo. Kľudne som mohla pridať aj 4. Ale kto nechce, nemusí dať, bol to čisto môj výmysel.

Nádobku vložíme znova do DP a spustíme program CESTO. 
Keď sa sformuje guľa, skúsime konzistenciu cesta a rozhodneme sa, či pridať zvyšnú vodu, či nie. Ale určite nezabudneme pridať tie 3 PL oleja, ktoré do cesta patria. 
Program necháme bežať do konca, čiže cesto kysne v DP. 

Vykysnuté cesto vyklopíme na málo pomúčenú dosku, cesto sformujeme do bochníka, prekrojíme ho na dve rovnaké časti a tie ešte rozkrájame na menšie kúsky (podľa vlastnej úvahy). Ja som ich porcovala na 80 g kúsky. Pri formovaní netreba použiť veľa múky. Cesto nie je lepkavé.

Potom ich formujeme. Ak robíme kaiserky pomocou raznice, tak kúsky sformujeme do bochníčkov, ktoré medzi dlaňami na doske zaokrúhlime. 
Ak tvarujeme kaiserky ako klasiku, bochníček rozšúľame na doske na dlhší šulec, na ktorom v jeho polovici urobíme uviažeme uzol a oba konce potom ešte prestrčíme cez vzniknutý útvar (to tvarovanie som popisovala TU ). Ja som teraz pre zmenu robila pár kúskov týmto spôsobom, ale skončila vo fáze uzla :-) Napadlo mi, že keď uzly nakysnú, budú pekné bačkaté. 


Sformované bochníčky alebo uzlíky dáme na plech s PNP a necháme ich pokysnúť cca 15 - 20 minút prikryté fóliou alebo utierkou.


Rúru nastavíme na 200°C.
Pred koncom kysnutia urobíme raznicou "drastický" zásah ... raznicu zatlačíme do bochníčkov takmer úplne.
Potom ich ponatierame vajíčkom rozmiešaným s vodou, posypeme semienkami a dáme do rúry. Na spodok rúry dáme pekáčik s horúcou vodou. Pečieme dozlatista ( u mňa asi 20 minút).
Toto sú tie bachroškové uzlíky :-)


Upečené postriekame zvrchu vodou (jemne, žiadny kúpeľ) :-) a necháme ich vychladnúť na mriežke.


Napriek tomu, že kaiserky som orazila až celkom ku plechu, opäť som nedosiahla typický kaiserkový vzor. Zostal len náznak po orazení, ako je ledva vidieť


     No aj keď tvar teda nemajú kaiserkovský (čo ma dosť štve), chuťovo teda boli cisárske, to je fakt. Jemnučké sú a ľahučké ako pierka. Táto metóda, kde sa vlastne použije dvojitý štartér (staré cesto bol prvý a použil sa na výrobu omládku, čo je taktiež štartér kysnutia) nemá chybu. Isto kvôli tomu sú žemle také páperovo nadýchané. 



     Som rozhodnutá robievať žemle z tohto senzi cesta, je vynikoš :-) Ale kaiserky asi budem nútená splietať len ručne, klasicky zo šúľca. No čo už?


Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...