piatok 8. augusta 2014

Kysnuté tvarohové špirály s celozrnnou múkou


     Niekedy si spomeniem na časy, kedy som zvykla do nákupného zoznamu manželovi napísať "celozrnné pečivo" , on doniesol iné , samozrejme od celozrnného to malo veeééľmi ďaleko a ja som sa jedovala.Ani nebudem spomínať, aké výhovorky povymýšľal, aby mu to "neškrípalo medzi zubami" :-) 
No a dnes bez mihnutia oka láduje celozrnné koláčiky, čo kedysi bolo nemysliteľné :-) 
     Áno, aj tieto sú celozrnné, teda čiastočne celozrnné. Chcela som ich tvarovať inak, ale nedalo sa, lebo cesto bolo dosť mäkké. Nakoniec vznikli takéto pampúchové tučné špirály  plné tvarohu, takže s mliekom chutná večera :-) či raňajky.


Ako na to:

200 g pšeničnej celozrnnej múky
200 g polohrubej múky výberovej
 50  g hladkej múky špeciál
320 g mlieka
90 ml oleja
    2 žĺtky
 0,5 KL soli
    5 KL kryšt. cukru
 15 - 20 g čerstvých kvasníc (dávala som odoka)
trocha čerstvej postrúhanej citrónovej kôry
* (kto doma vykrmuje ražný kvások, môže pridať 1 vrchovatú PL kvásku... ja dávam, keď mám, lebo cesto  je potom chutnejšie vďaka ražnej múke obsiahnutej v kvásku... aj keď je to neveľké množstvo, pozdvihne chuť každého kysnutého cesta ).

plnka:
2 tvarohy (ja kombinujem 1 hrudkový Rajo a 1 jemný Pilos)
cukor práškový podľa chuti
žĺtky podľa chuti (ja nedávam, ak mám uvedenú kombináciu tvarohov)
postrúhaná čerstvá kôra z citróna

do plnky:
hrozienka namočené (buď v rume alebo vo vode)

na potretie:
1 bielok + 1 PL mlieka

Ako na to:


Klasickým spôsobom vypracujeme kysnuté cesto, resp. necháme ho vypracovať pekárničke. Ja som robila ručne, lebo  v DP som mala cesto na chlieb.
Cesto necháme vykysnúť, potom ho vyklopíme na pomúčenú dosku, prepracujeme ho a vyobraciame, rozdelíme na 2 časti a postupne obe vyvaľkáme na obdĺžnik. 
Obdĺžnik rozkrájame na 6 - 8 pásov pozdĺž kratšej obdĺžnikovej strany. 
Na pásy nanášame tvarohovú plnku, posypeme hrozienkami a tvaroh v pásoch cesta uzavrieme.


Naplnené cesto potom špirálovito zvinieme, pričom sa snažíme spoj nasmerovať dovnútra špirály. Koniec cesta založíme pod špirálu. 

 Pomocou karty ich prenesieme na plech s PNP.


Necháme ich chvíľu dokysnúť, potom ich potrieme zmesou rozšľahaného bielka a mlieka. Môžeme ich povrch aj posypať napr. plátkami mandličiek alebo makom, či niečim iným... Napadlo mi to až teraz, lebo pri pečení som mala riadne fofry, keďže som súčasne piekla aj chlieb.
Pečieme ich vo vyhriatej rúre na 180 °C asi 25 minút dozlatista.


Sú velikánske, také chlapské :-) a kto chce, môže si ich pocukrovať zvrchu práškovým cukrom. Cesto nie je veľmi sladké, lebo sa snažím dávať ho čo najmenej, vzhľadom k tomu, aká to je "zdravá" zložka potravy... 
Ja to cukrujem len symbolicky, jemným popraškom, len aby sa nepovedalo :-) Ale kľudne by sa dali pokvackať cik-cakovito takou citrónovo-cukrovou polevou. 

Aby som nezabudla, po vybratí z rúry ich uložíme na mriežku,


 aby rýchlejšie vychladli a nezaparili sa zo spodnej strany. Potrieme ich maslom.



Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...