streda 15. mája 2013

Makovník s jablkami a ríbezľami

 

Zasa som vybrala z chladničky kvások a nakŕmila som ho :-) Vlastne už mám dva, takže nakŕmila som ich. 
Ten druhý je mladší brácho toho prvého a je pre zmenu je pšeničný. Len tak, chcela som si skúsiť aj pšeničný kvások. A vidí sa mi fakt super. 
Neviem, kde som to čítala, že kvások je ako malé zvieratko (a sú tam kvasinky :-D malé zvieratká), o ktoré sa musíme starať, ak chceme, aby žilo a malo sa dobre. Možno to niekomu pripomenie "tamagoči" :-D ale toto je iné, naozajstný živé :-) Je to naozajstná radosť vidieť, ako krásne vie napapaný kvások vyrásť :-)) 

No dobre, nech to nenaťahujem... Keď sa kvások prikrmuje, vždy ho treba polovicu vyhodiť, lebo zanedlho by ho bolo všade. A mne je ho ľúto. Takže treba piecť. A môj muž z toho už chytá nervy... "Zase ten kvások? Budeme sa prejedať...  Nechceš si otvoriť nejakú pekáreň a podnikať?"
No tak som si vymyslela pečenie s makom :-) lebo on je veľký milovník maku, na makové pocheraje nikdy nereptá, (tie len tak doň padajú ako si ich tlačí do hlavy :-DDD ...pardon za ohováranie .-)

Takže tento makovník je kváskový... s pšeničným kváskom. Navonok vyzerá normálka, ako makový kvet, ktorý som postla už dávno, len cesto je teda s kváskom. No a plnku som si naň vymyslela tiež trocha inú... ale zas nič extra. Tak ak ste zbehnuté/tí v pečení makovníkov, kliknite si inde :-) u mňa sú len obyčajné veci.

Makový kvet II

 Čo na to:

300 g hladkej múky, 
200 g  polohrubej múky,
200 ml vlažného mlieka,
150 ml vlažnej vody,
3 PL kvásku (kto nemá, nedá)
1/3 kocky čerstvého droždia (kto nemá kvások, dá viac droždia... napr. 1/2 alebo 2/3 kocky)
1 celé vajíčko,
3 PL kryštáľ. cukru,
1 čL soli,
2 PL masla (do cesta)
3 PL masla (na pomastenie cesta zvrchu)
1 vajco + 1 PL mlieka (na potretie koláča)
rozdrvený kardamom (cca 6 ks)

Toto cesto sa teda trocha líši od predchádzajúceho makového kvetu niektorými ingredienciami. Ale zas musím povedať, že kvások mu dáva ten šmrnc, lebo netreba tak veľa kvasníc a preto je to aj zdravšie.

Plnka:
200 g mletého maku, (kľudne i viac)
3 väčšie jablká,
kryštáľ.cukor podľa chuti ( u mňa 2,5 kopcových PL)
1/2 čL ml. škorice,
trocha mlieka (menej ako 1 dl)
ríbezle (čerstvé, kompótové, u mňa mrazené) - koľko mala, toľko dala :-) ... hockoľko.... "báj očko"
džem (aký máte otvorený :-) a opäť báj očko )

Ako na to:

Cesto môžeme dať vymiesiť do DP v poradí ako sme zvyknutí ...napred tekuté, pak sypké...
Ja som cesto miešala ručne, aj keď DP sa mi nepokaazila... skrátka len tak :-)  tzv. terapia cestom :-) 
Do misy nalejeme vlažnú vodu, pridáme cukor, necháme ho rozpustiť a potom do toho namrvíme droždie a pridáme troch múky... urobíme si také blatko :-) To dobre rukou popreháňame a pridáme kvások + ostatnú múku, soľ a vlažné mlieko. Trocha to všetko rukou gniavime, pretáčame, miešame, potom naťahujeme a pridáme vajco. Znova to rukou gniavime, pretáčame, miešame, naťahujeme a pridáme maslo, ktoré vôbec nemusí byť roztopené ale môže :-) . Cesto rukou spracúvame (môžeme aj hnetačom :-) a cítime sa ako na terapii ... psychoterapii :-) ... predstavujeme si, ako rukou chytíme pod krk tú mrchu v práci :-DDD chichichi a povieme jej pár "teplých slov" :-D... a pritom stisneme cestíčko...  No a tak môžeme pokračovať, ak máme nápad, že čo by sme povedali zoči-voči dákemu "obľúbenému " politikovi, hokejistovi v našej reprezentácii, alebo šoférovi, čo vám ráno zaklapol kabát do dverí :-)))  A zrazu len zbadáte, že cestíčko je krásne vymiesené. ( No ale kto chce, môže ho ešte aj potom capnúť do DP). 
Naolejujeme si ruky a cestovú guľu pekne pohladkáme tými zamastenými prackami. Potom prikryjeme misu a dáme do tepla kysnúť.

Zatiaľ pripravíme plnku:
Zomelieme mak, do rajnice na sporáku dáme trocha mlieka a 2 PL cukru (pre začiatok), rozpustíme ho a prisypeme mak a varíme ho s mliekom... stačí minúta, alebo tak dlho, kým sa neodparí tekutina a získame hustú kašu. Do makovej kaše primiešame škoricu a dáme vychladnúť.  Dosladíme ak treba.
Jablká ošúpeme a postrúhame na najhrubších slzičkách. V dlaniach vytlačíme šťavu a jablká primiešame k vychladnutému maku. 

Vykysnuté cesto vyklopíme na pomúčenú dosku, pomúčime ho zvrchu a rozvaľkáme ho do tvaru obdĺžnika (vyšlo mi naozaj na celú dosku), ešte trocha pretŕčalo aj z nej...to som odrezala a potom som to použila neskôr (bude o tom reč).
Cesto potrieme vlažným roztopeným maslom ( v MW) a rozotrieme naň plnku, pokladieme malými kôpkami lekváru (džemu) a rozhodíme ríbezle (maliny, čučoriedky, pokrájané iné ovocie). Na tú stranu, z ktorej začíname rolovať závin, uložíme tie odrezané konce cesta. Boky troška zahneme, aby pri stáčaní nevypadávala plnka a celé zrolujeme. 
 Papier na pečenie (PNP) položíme na dosku, závin naň presunieme a stočíme ho do venčeka. Spojíme okraje cesta. Celé aj s PNP presunieme na plech

a potom nožnicami nastrihujeme v rovnakých vzdialenostiach od seba. Tie nastrihnuté časti potom  trocha vytočíme. 

Pomastíme zvyšným roztopeným maslom, prikryjeme fóliou a dáme do tepla kysnúť aspoň 20 - 30 minút.
Rúru vykúrime na 200°C.
Nakysnutý kvet potrieme rozmiešaným vajcom... (potrieme aj tie makové časti) a dáme piecť. Pieklo sa to asi 40 minút (len horný + dolný ohrev, bez ventilátora). 

Upečený koláč posprejujeme vodou a necháme vychladnúť na mriežke.


Krájame po vychladnutí

a môžeme si zahryznúť


Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...