sobota 18. mája 2013

Acidkové žemle

     Tieto nádherné žemličky som upiekla dnes a musím povedať, že sú nielen krásne ale i veľmi, veľmi dobré. A pretože sa tak vydarili, zahnali trocha smútku za mojím kváskom, resp. kváskami. Boli v chladničke a keď som sa s nimi ráno išla pozdraviť :-) už boli kaput :-(  Bola na nich pleseň, tak som ich vyhodila :-( 
No tak veru neviem, či to s tým kváskom viem alebo neviem? Asi som si namýšľala, keď som si tak potajomky myslela, že sa už do toho kváskovania dostávam a že už čo nevidieť upečiem svoj prvý celokváskový chlieb :-(((  

Aj rozmarín, čo mám na okne, sa mi akosi nezdá :-( nie je v pohode. Neviem, čo mu vadí? Vedľa neho je bazalka a tej sa darí celkom dobre. Dúfam, že to s mojím rozmarínom nedopadne ako s kváskom ...

Inšpiráciu na tieto fenomenálne žemličky som našla na topreceptoch u cathleen. http:/www.toprecepty.cz/recept/34081-podmaslova-slunicka-bulky/. Moje žemle sú troška iné ako jej, lebo som nemala rovnaké suroviny... ale sú také perfektné, že ich chváááálim a odporúčam aj Vám.

Čo na to:

predcesto (preferment):
100 ml vlažnej vody,
1/2 čL kryštáľ. cukru,
15 g čerstvého droždia,
130 g hladkej múky 00

na cesto:
120 g acidka,
100 ml vody,
50 g oleja,
2 čL soli,
100 g celozrnnej pšeničnej múky hladkej,
330 g hladkej múky T650

na potretie: trocha oleja, 1 vajce + 1 PL mlieka
na posypanie: ľubovolné semienka (nemusí byť)

Ako na to:

Zo surovín vypracujeme predcesto - redšie cestíčko, ktoré necháme vykysnúť.
K vykysnutému pridáme acidko s vodou a olejom a pridáme zmes obidvoch múk zmiešanú so soľou. Opäť necháme miesiť v DP a aj vykysnúť. 

Vykysnuté cesto dáme na pomúčenú dosku. Múky netreba veľa, cestíčko je fantastické, nelepí sa vôbec. 
Rozdelíme ho na 8 až 10 kúskov a z každého vyformujeme malý bochníček.


  Bochníčky kladieme rovno na plech s PNP.


 Na povrchu bochníčkov urobíme zopár zárezov a plech dáme na teplé miesto kysnúťasi na 30 minút.

Rúru nastavíme na 200°C. 
Pred pečením žemle potrieme troškou oleja a potom vajíčkom rozšľahaným s 1 PL mlieka. Na tejto glazúre ako tak držia aj semienka, ak sa poponáhľate a dáte ich, kým glazúra nezaschne. Tie upečené semienka sú na pečivku takééé vynikajúúúce... mňam! Ale dobré sú aj tie, čo poopadávajú na plech :-)))  



Pečieme asi 20 - 25  minút pri 200°C (sledujte ale podľa vlastnej rúry).



Po vybratí žemle posprejujeme vlažnou vodou a dáme chladnúť na mriežku.


Žemle sú chutné, ľahučké, nadýchané a najlepšie, aké som kedy piekla... no fakt :-) nebíčko .


Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...