streda 29. mája 2013

Ciabatta - home made







     Ciabatta, tento taliansky chlieb, dostal meno podľa toho, že svojím vzhľadom prípomína vyčaptané papuče (ciabatte - tal. domáca obuv, črievice). Videla som už množstvo rôznych ciabatta chlebov a tvary mali fakt rôzne. Ale jasne, veď existuje toľko rôznych tvarov topánok a papúč, takže čo vzor papúč, to tvar ciabatta.
No ja nie som taký umelec, aby som z kysnutého cesta modelovala svoje alebo manželove papuče :-DDD,
vymodelovala som ich, ako prišlo :-) , resp. ako sa mi dalo :-) no prosto home made... ako vravieva Jamie.

Recept som skombinovala tak, že som mohla použiť metódu starého cesta a suroviny ako na focaccia. Tak som si akosi to staré cesto obľúbila.

Čo na to:

250 g starého cesta
500 g hladkej múky
1/2 kvasníc
400 ml vody
2 PL oleja
1 čL cukor
2 čL soli

Ako na to:

Cesto vymiesi DP... Suroviny dávame ako obvykle - tekuté najprv, potom sypké;  čiže  voda+olej, potom  múka, do rohu soľ a do stredu kvasnice + cukor ... program Cesto a keď sú prísady zmiešané, pridáme staré cesto, ktoré sme už vopred vybrali z chladničky a nechali ho voľne trocha zohriať. Cesto necháme vykysnúť v DP.  Potom ho zrazíme (dáme mu päsťou, aby sklaplo :-D) , vložíme ho do sakla aj s misou a dáme ho do chladničky nocovať.
Ráno ho vyberieme, opäť zrazíme, ale necháme ho už vonku alebo v rúre na min. teplote. Keď dobre narastie, cesto vyklopíme na pomúčenú dosku, rozkrojíme ho na dve časti pomocou plastovej stierky.  Posypeme zvrchu múkou, lebo cesto je lepkavé. Pracujeme s ním opatrne, vraj ako s bábätkom, hovoria Taliani :-). Takže opatrne každú polovicu cesta presunieme na plát PNP, ktorý podsunieme tesne k nemu. Na PNP sformujeme ciabatty... boky cesta podsunieme dospodu a trocha ich pritom skrútime. (Ako sa dá).
Nijako ich nemágame . Pomocou PNP ich ľahko dostaneme na plech.



Necháme ich v rúre znova kysnúťprikryté saklom, aby nevyschli.. asi 30 minút.
Potom ich vyberieme, aby sme mohli vyhriať rúru na 210°C a  potom vložíme na spodok nádobu s vodou, vnútrajšok ešte trocha posprejujeme a môžeme vložiť ciabatty. Dáme si kuchynské minúty na 25 minút a máme chvíľu frei :-) . Potom vyberieme nádobu s vodou, teplotu znížime na 190°C a pečieme ešte 10 minút.



 Po vybratí z rúry ich posprejujeme vodou z každej strany... ale nie moc... a necháme ich schladnúť.

Žiadne komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...